משלוח GCX

מתי צריך לשלם מכס או מע"מ על משלוח? עושים סדר אחת ולתמיד

המסחר האלקטרוני מהווה בשנים האחרונות מנוע צמיחה מרכזי עבור קמעונאים רבים בארץ ובעולם כולו. הרחבת ערוצי הקניות באינטרנט, שהפכה את פלטפורמת המסחר לרב – ערוצית (מגזר החנויות הפיזיות לצד חנויות האינטרנט), יצרה במקביל גם את הצורך באכיפה מוגברת של רשויות המיסים במדינת ישראל.

הטיפול היומיומי באלפי סחורות ומשלוחים שנוחתים בנמלי ישראל מעודד את חברות הבלדרות והשירותים הלוגיסטיים לטייב את מערך השירותים שלהם, ואת רשויות המס לחדד את נהליהם בכל הנוגע לתשלום מכס, מע"מ על משלוח וכל תשלום עמילות מכס נוסף.

רבים בקרב הציבור אינם מודעים לפקודות המכס, ועלולים למצוא עצמם מופתעים מחיוב על תשלומים נוספים או עיכובים בשחרור החבילה עם הגעתה ארצה. על מנת לעשות סדר בתהליך שחרור החבילה עלינו להבין קודם כל מתי צריך לשלם מכס ומעל איזה סכום משלמים מיסוי נוסף על שחרור החבילה?

חוקי היבוא והמיסוי במדינת ישראל

רשות המיסים בישראל אחראית על גביית תשלומי עמילות מכסים על כל חבילה או ייבוא אישי שמגיע ארצה דרך אחד מנמלי המדינה הרשמיים. תשלום עמילות מכס, שנכלל במסגרת פקודות המכס, הוא חלק מתהליך השחרור של חבילה מיובאת שמגיעה ארצה, והוא מתייחס לגביית המיסים, מע"מ וכל תשלומי המכס האחרים לפי חוק.

בהתאם לחוקי היבוא והמיסוי במדינת ישראל, כל אדם המתגורר בארץ רשאי לייבא ארצה סחורות לשימוש אישי (טובין). השילוח של החבילה יכול להתבצע ישירות באמצעות דואר ישראל, או בעזרת השירותים של אחת מחברות הבלדרות בארץ. על כל סחורה, רשאים פקידי המכס (מטעם רשות המיסים והמע"מ) להטיל תשלומי מכס, מס קניה ומע"מ, זאת בהתאם לסוג החבילה ולעלות שלה.
להלן פירוט אודות תשלום עמילות מכסים ומע"מ על משלוח מיובא: 

  • חבילות שערכן לא עולה על 75$ פטורות מתשלום כל מס שהוא, והן מועברות ישירות ללקוח ללא תשלום עמילות מכס. מוצרים חריגים הם טובין של אלכוהול וטבק, עליהן לא חל הפטור מתשלומי המכס והמס.

ומה בנוגע לעלות המשלוח של החבילה? ההתייחסות לערך החבילה/מוצר לא כוללת את תעריפי השילוח (בתנאי שתעריפים אלו חושבו בנפרד מערך המוצר עצמו).
לצורך הדוגמא, במידה וקניתם נעלים בעלות של 60$, ועלות המשלוח עמדה על 20$, עדיין תהיו פטורים מתשלום המכס אף על פי שערך הקנייה הכולל עמד על יותר מ-75$.

לסיום, חשוב לציין כי במידה וקיבלתם מספר משלוחים מאותו הספק בטווח זמנים של פחות משלושה ימים, יהיה עליכם לשלם את מיסי היבוא על פי הערך הכולל של כל החבילות.

  • על חבילות שערכן נע בין 75$-500$ תחוייבו בתשלום מע"מ בלבד (17% נכון להיום), ותהיו פטורים מתשלום מכס.
    גם במקרה זה, פטור התשלום ממכס לא חל על מוצרי טבק ואלכוהול, וערך המוצרים אינו כולל תעריפי שילוח, הובלה, אחסון וכן הלאה (בתנאי שאלו מחושבים בנפרד מהמוצר עצמו).

לצורך הדוגמא, מוצר שעלותו עומדת על 490$ ועלות המשלוח עומדת על 30$, יחוייב רק על מע"מ. עם זאת, תשלום המע"מ יכול גם את עלויות השילוח וייגזר מתוך הערך הגבוה (520$).

  • על כל חבילה שערכה נע בין 500$-1,000$ תחוייבו בתשלום מע"מ על משלוח (17%), וכן בתשלום מכס, או כל מס קנייה אחר שחל על החבילה שהזמנתם. חשוב לציין שלא על כל סוגי הטובין חלים מסי קנייה נוספים.

כל תשלום עמילות מכס נוסף נקבע על פי צו תעריפי המכס. זהו הכלי המרכזי של רשות המיסים לסיווג של סחורות המגיעות ארצה על פי פרמטרים קבועים מראש.


בתוך כך, במסגרת צו התעריפים, נכללות תקנות הנוגעות לאישורים מיוחדים, רישיונות, תקנים או היתרים אותם יש להנפיק בעת השילוח של סוגי טובין מסוימים.

התקנות הללו נאכפות על ידי משרדי הממשלה השונים. כך לדוגמא, ייבוא של חיות מחמד או צמחים, יימצא תחת ההשגחה של משרד הבריאות או משרד החקלאות.

  • על כל חבילה שערכה גבוה מ-1,000$ תחוייבו בתשלום מע"מ (17%) וכן בתשלום מכס. בחלק מהמקרים תחוייבו גם בתשלום מסי קנייה.

לחישוב מסי ייבוא תוכלו להיעזר במחשבון העזר של רשות המיסים – https://shaarolami-query.customs.mof.gov.il/CustomspilotWeb/PersonalImportTax

לצורך הדוגמא, על אופניים חשמליים שעלותם מעל 1,000$ תחוייבו בתשלום מסי קנייה של 25.19%.

במידה ותרצו לייבא חיות מחמד, תצטרכו גם את אישורו של משרד החקלאות (אישור השירות הווטרינרי) בנוסף לתשלום מיסים כפי שנקבע בחוק.

מכס
בדיקת מכס

תשלום מכס – דגשים נוספים שחשוב לדעת

  • על מוצרי אלכוהול וטבק (סיגריות, כוהל, משקאות חריפים וכן הלאה) חלים חוקים נפרדים בכל הנוגע לתשלום עמילות מכס. המיסוי על מוצרים אלו יהיו יקר יותר.
    לפירוט אודות תשלום המכס תוכלו לעיין כאן.
  • עבור סוגי חבילות מסוימים חובה להציג אישורים של הרשות המוסמכת כחלק מתהליך השחרור שלהם מהמכס. לצורך הצגת האישור נהוג להיעזר בשירותי חברת בלדרות – נציגי המכס שלה יפעלו מול רשויות המס.
  • חלק מהחבילות שעוברות במכס עוברות בידוק פיזי מול גורמי המכס. זאת בהתאם לתקנות מדינת ישראל, והצורך בבקרה של פריטים רגישים או סודיים שמיובאים ארצה, או מוצרים כמו קורקינט, רחפנים ועוד.

    כמו כן, על כל חבילה שמגיעה לנמל חייבת להיות הצהרת ייבוא או תווית, אחרת תהליך השחרור מהמכס לא יכול להתבצע.
  • על מנת לשחרר מהמכס מוצרים בייבוא אישי יש לפעול מול הרשויות באחד מן הערוצים המקובלים: באמצעות דואר ישראל, חברות בלדרות פרטית, או באופן עצמאי מול רשויות המכס. חשוב לציין כי במקרים בהם מדובר בשילוח של מספר חבילות, או חבילה שעלותה גבוהה/נדרשת לאישורים מיוחדים, מומלץ להיעזר בשירותי חברת בלדרות על מנת למנוע עוגמת נפש והתעסקות בירוקרטית מייגעת.
GCX חברת בלדרות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *