איכות הסביבה, לעתיד נקי ובריא יותר

איכות הסביבה

רבות כבר נאמר על היחס שבין האדם לסביבה בה הוא חי. סביבה בריאה וטובה מעניקה משאבים רבים לשימוש של האדם, ואילו האדם מצדו תורם לא מעט להרס הולך ומתמשך של הטבע בזכותו הוא מתקיים.

איכות הסביבה הוא למעשה תחום אשר מעוניין לתת מענה להרס הסביבתי המתמשך, כך שבאמצעות מדעים שונים כמו: מדעי כדור הארץ, הנדסה כימית, מדעי הסביבה, מדעי האטמוספירה ועוד, נוכל לספק פתרונות בטווח הרחוק לשמירה על הקיים. הבעיה העיקרית בעיסוק בתחום איכות הסביבה הוא שהתחום הרבה יותר נרחב ממה שנראה לעין, והוא אינו מקובע בזמן או במקום. כך לדוגמא, זיהום תעשייתי במקום אחד יכול להשפיע רבות על מי התהום כמה שנים מאוחר יותר.

גורמים של זיהום סביבתי

זיהום סביבתי, המטופל על ידי העקרונות של איכות הסביבה יכול להתבטא בכמה הפרמטרים עיקריים:

  • זיהום מים: זיהום של מקורות מים יכול להיווצר על ידי פסולת ביתית או פסולת תעשייתית נוזלית. הזיהום מתבצע בשתי דרכים עיקריות: הזרמת פסולת נוזלית לנחלים או לים, מה שגורם לזיהום, או ספיגה של פסולת באדמה, וזיהום של מי התהום. עקרונות איכות הסביבה פועלים למען הפחתת הזיהום, ומחזור של חומרים מזהמים.
  • פסולת: פסולת מוצקה אשר אינה מתכלית היא בעיה עולמית גדולה, והטיפול בה הוא בעייתי. אריזות של מצרכים, שאריות מזון והפרשות עשויות לזהם את הסביבה, ולפגוע בה. הפתרון הוא לרוב שריפה של פסולת ומחזור של פסולת אפשרית.

איכות הסביבה ומשאבים מוגבלים

עקרונות איכות הסביבה אינם פועלים רק במניעת תהליכים מזהמים, אלא גם בשמירה על משאבים מתכלים, להם זקוק האדם על מנת להתקיים. שטחים פתוחים אשר משמשים למגורים ולבניה יכולים להיות בתי גידול של אלפי אורגניזמים הפועלים לשמירה על המאזן האקולוגי התקין. באזורים נרחבים על פני כדור הארץ מים מתוקים הם משאב מוגבל, הזקוק לשמירה בטווח הרחוק. ההתמודדות אל מול גורמים אלו עשויה להיות דילמה קשה, והפתרון מופיע לעיתים באמצעות הערכה ותמחור נכונים של המשאבים המוגבלים. תמחור נכון מסייע לשמור באופן חלקי על המשאבים הללו, ומאפשר הפעלת שיקול דעת בעת השימוש בהם.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *