פיתוח בר קיימא + קיימות

הנושא של קיימות הינו בטיפול גופים ממשלתיים כיום ובשותפות של חברות גדולות במשק במטרה לאפשר חיים טובים בישראל למי שיחיו בו בעתיד הקרוב והרחוק כאחד.

המודעות לסביבה באופן כללי והדאגה למצב העולם בעתיד הרחוק יחסית (עשרות שנים) הביא את האו"ם לדון בנושא וכבר לפני כשלושה עשורים הוחדר לתודעה המושג של פיתוח בר קיימא ובעיקר בצורך של שמירה על עקרונות קיימות. אז מהם למעשה מונחים אלו?

פיתוח בר קיימא
פיתוח בר קיימא למען הטבע

מהו פיתוח בר קיימא?

פיתוח בר קיימא הינו ניצול של משאבים שונים תוך כדי מחשבה על עתיד האנושות בעולם, ולמרות שבבסיסו הוא נוגע לנושא האקולוגי והסביבתי, הוא למעשה מחולק לשלושה קטגוריות עיקריות:

  • פיתוח כלכלי

  • פיתוח חברתי

  • הגנת הסביבה

יש שיאמרו כי עם הזמן נוסף לו גם המימד של הגנת תרבויות שונות.

מהי קיימות?

קיימות נוגעת יותר לפן האקולוגי סביבתי שהיא לב ליבו של פיתוח בר קיימא. מדובר בצורך בשימור תנאי המחיה של בעלי חיים וצמחים שונים על מנת שיוכלו להמשיך להתקיים בעתיד ובכך למעשה לאפשר חיים של רווחה למין האנושי בכדור הארץ.

שמירה על תנאי מחייה היא לדוגמא:

  • דייג מוגבל בכמות באזור נתון על מנת לאפשר לתנאי הטבע לחדש את מניין הדגים מהסוג הקיים במקום בצורה שלא ייכחדו.

  • שמירה על יערות וביצות המאפשרות חיים למינים שונים של בעלי חיים וצמחים על ידי מניעה של ייבוש שלהם או מציאה של חלופות למיקרה שכזה.

  • מניעה של פיתוח מבני מגורים באזור של קו החוף השייך לכלל האוכלוסיה על מנת לאפשר שימוש באותו קו חוף גם לילדים בעתיד הרחוק יותר.

  • איסור על צייד לאורך חודשים מסויימים בשנה או למטרות מסחריות וכדומה על מנת שלא לפגוע בשרשרת המזון הטבעית באזור הנתון.

אין כל ספק כי הנושאים הללו חשובים ביותר וללא פיקוח או מגבלות עולמיות, בני האדם עצמם עלולים להביא לפגיעה במשאבי טבע כאלו ואחרים שיגרמו לשרשרת המזון או השרשרת האבולוציונית להיפגע ובכך להביא לפגיעה בעתיד המין האנושי.

בשל כל אלו נוצרו הגבלות שונות של הדוגמאות שצויינו כמו גם השקעה בפיתוח של בניה ירוקה, ניצול אנרגיה סולארית ועוד פעולות שנועדול למנוע בשימוש במשאבי טבע מתכלים או כאלו שייצרו זיהום או פגיעה בעתיד כדור הארץ.

פיתוח בר קיימא משלב בתוכו לא רק את הפן האקולוגי שכן ישנה מודעות לכך שמשאבים רבים נירמסים או נכחדים מסיבות כלכליות כאשר סיבות אלו מושפעות ממגמות חברתיות ו\או פוליטיות ועל כן חשוב על ניהול שיתוף פעולה עולמי בכל הנושאים הללו יחדיו על מנת להבטיח קיימות בריאה בעוד 30 או 70 שנים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *